Datum: Tisdag 4 december
Tid: 08.30 – 09.30 (frukost från 08.00)
Plats: Birger Jarlsgatan 57B, plan 4, (Spårvagnshallarna), Stockholm
Anmälan: Klicka här

Den 4 december vill vi på Svenska Juiceföreningen välkomna dig som arbetar med kost- och hälsofrågor till ett frukostseminarium. Tillsammans med våra inbjudna experter, Josephine Garpsäter och Elisabet Rytter, tittar vi närmare på kostråd för äldre och hur svenskarnas fokus på dieter kan påverka vår hälsa.

Inom äldreomsorgen utgör de gemensamma måltiderna inte sällan dagens höjdpunkt. Att samlas för att äta skapar för många äldre både gemenskap och meningsfullhet. Samtidigt minskar vår aptit i takt med att vi blir äldre vilket kan leda till ett för lågt intag av energi och protein och på sikt undernäring. Hur ser vi till att äldre personer får i sig tillräckligt mycket energi samtidigt som matglädjen behålls?

Livsmedelsverket uppdaterade nyligen sina råd för måltider inom äldreomsorgen och en stor vikt läggs på att måltiden bör utformas utifrån individuella behov och önskemål. Detta speglar vårt samhälle där många människor följer olika dieter med individuellt anpassad specialmat, där till och med frukt kan utmålas som något ohälsosamt. I vilken utsträckning följer äldre personer dieter? Kan olika dieter underminera forskningsbaserad kunskap om nutrition? Vilka utmaningar kan det leda till för dig som dietist och nutritionist? Varmt välkommen att lyssna till vår expertpanel som tar sig an dessa och andra spännande frågeställningar den 4 december.

Ta gärna med dina egna frågor!

Hoppas vi ses,

Rasmus Bäckström
Svenska Juiceföreningen

Morgonens deltagare

Josephine Garpsäter
Josephine Garpsäter är nutritionsansvarig dietist i Sundbybergs stad. Hon är även utvecklingsledare i Region Jönköping där hon jobbar med Sveriges största nationella kvalitetsregister Senior alert samt ordförande i Dietisternas riksförbunds sektion inom geriatrisk och gerontologisk nutrition. Josephine utsågs till årets dietist 2015 för sina insater inom äldreomsorgen. Hon är en flitig debattör och anlitad i flertalet nationella projekt som rör äldre individers unika nutritionsbehov.

Elisabet Rytter
Elisabet är ansvarig för områdena forskning och mat-hälsa (nutrition) på Livsmedelsföretagen. Hon driver frågor så som livsmedelsindustrins bidrag till goda matvanor och finansiering av livsmedelsforskning. Elisabet är medicine doktor i nutrition, associerad till institutionen Klinisk Nutrition och Metabolism vid Uppsala universitet och har en bakgrund som FoU-chef i livsmedelsindustrin.