Det råder stor brist på apelsinråvara i världen och inköpspriserna skjuter i höjden. Orsaken är att några av de största apelsinodlande länderna som Brasilien, USA och Spanien drabbats av extremväder samtidigt som växtsjukdomen citrus greening ökat dramatiskt. Redan nu kan konsumenter möta tomma juicehyllor i butikerna och branschorganisationen Svenska Juiceföreningen räknar med att det kommer att bli värre.

De svenska livsmedelsföretag som producerar och säljer apelsinjuice står inför en stor utmaning då klimatförändringar och ökad spridning av den allvarliga sjukdomen citrus greening skapat en stor brist på apelsinråvara i världen.

Vi befinner oss i en unik marknadssituation där våra medlemsföretag inte vet om de i år kommer att få den råvara de beställt. Bedömningen att det råder en 25-procentig brist på apelsinjuicekoncentrat i Europa och tyvärr kommer det att ha en stor påverkan på tillgången på apelsinjuice i butikerna, säger Magnus Berntsson, ordförande Svenska Juiceföreningen och VD Eckes Granini Sverige.

Det är två samverkande orsaker som ligger bakom den dystra utvecklingen – extremväder och sjukdom. Flera av de apelsinodlande länderna har drabbats av extremväder som orkaner, ökade regnmängder och torka vilket kopplas till de globala klimatförändringarna och som påverkat skördarna negativt.

Den viktigaste orsaken är dock ökningen av citrus greening, en idag obotlig bakteriesjukdom som sprids i apelsinodlingar via två olika insekter. Infekterade apelsinträd producerar frukter som är gröna, missformade och bittra, olämpliga för försäljning som färsk frukt eller för tillverkning av juice. Drabbade citrusträd dör vanligtvis efter några år. I Florida har produktionsvolymerna av apelsiner minskat med 75 procent sedan 2005 då sjukdomen upptäcktes. I de delar av Brasilien där de flesta apelsinodlingarna ligger har sjukdomen ökat med 56 procent under det senaste året.

Internationellt pågår intensiv forskning för att hitta ett botemedel för citrus greening. Även om det kommit en del positiva besked under året måste vi räkna med att det dröjer innan apelsinodlingarna återhämtat sig. Parallellt med bekämpningen av citrus greening pågår ett stort innovationsarbete hos juiceföretagen där nya drycker med andra frukt- och bärsmaker löpande lanseras i handeln, säger Magnus Berntsson.

Fakta apelsinjuice
Apelsinjuice står för ca 45 procent av den totala försäljningen av juice i Sverige. Juice är ett skyddat namn inom EU som enbart får användas när juicen till hundra procent är baserad på frukt och grönsaker. Apelsinjuice kan framställas via apelsinjuicekoncentrat eller från direkt pressade apelsiner. Apelsinjuice används också för att framställa andra drycker som nektar och fruktdryck där juicen blandas med exempelvis vatten och socker. Inom den totala kategorin för juicer och fruktdrycker står ren apelsin för ca 30 procent. Största apelsinjuiceproducerande länderna i världen är Brasilien, Mexico och USA.

Svenska Juiceföreningen