Svenska Juiceföreningen bjuder in till ett faktaspäckat och inspirerande kvällseminarium den 11 oktober kl 17.30-19.00 på Sveavägen 20 i Stockholm.

Dagens laddade sockerdebatt gör att vi hela tiden nås av olika råd och rön om hur vi ska förhålla oss till socker i allmänhet och fruktos i synnerhet. I tidningarna går det att läsa om allt från vilken frukt som innehåller mest socker till varför det är värre för vår hälsa att dricka fruktjuice än läsk. Med viljan att ge de absolut senaste råden kommer faktagranskningen ibland i andra hand vilket bidrar till ett glapp mellan fakta och uppfattning.

Svenska Juiceföreningen vill bidra till att minska det här glappet och bjuder därför in till en inspirerande kväll med några av Sveriges främsta experter på området. Här får vi lära oss om vad den senaste forskningen har att säga om fruktos i relation till hälsa och sjukdom. Vi får en presentation av svensk forskning som tittat närmare på hur hög konsumtion av olika typer av drycker hänger samman med olika kostmönster och slutligen fördjupar vi oss i hur det står till med våra barns och ungdomars konsumtion av frukt, juice och grönsaker. Kvällen avslutas med en paneldiskussion där du har möjlighet att ställa frågor till våra talare.

Enklare mat serveras från kl 17.00.

Anmäl dig på denna länk.

Kvällens föreläsare

Ingrid Larsson
Klinisk näringsfysiolog vid Sahlgrenska universitets-sjukhuset. Ingrid forskar kring behandling av vuxna med svår fetma och har deltagit vid framtagandet av Socialstyrelsens Nationella riktlinjer för prevention och behandling av ohälsosamma levnadsvanor.

Louise Brunkwall
Nutritionist, folkhälsovetare och doktorand vid Lunds Universitet. Louise har nyligen publicerat forskning kring samband mellan dryckesvanor och livsstil.

Sara Ask
Dietist som föreläser och skriver böcker och artiklar om mat och barn. Sara har under 10 år jobbat som tidningen Vi Föräldrars expert på mat och barn.