Svenska Juiceföreningen har under två dagar varit ute på Visbys gator för att fråga Almedalsbesökarna om deras juicevanor. Totalt deltog 411 personer och resultaten visar att det finns en tydlig missuppfattning om att juice innehåller tillsatt socker.

4 av 10 Almedalsbesökare uppger att de minskat sitt juicedrickande de senaste åren och menar att juice har mycket tillsatt socker. Sanningen är den att juice aldrig får innehålla tillsatt socker. Det är förbjudet enligt EU-regler. Juice är bara pressad frukt och får inte innehålla några tillsatser. (1)

Dagligt intag av frukt och grönt

6 av 10 Almedalsbesökare uppger att de dagligen får i sig rekommendationen om 500 gram frukt och grönt. Fantastiska siffror om vi jämför med tidigare forskning där endast 20 procent av vuxna svenskar får i sig den rekommenderade mängden. Oavsett kan ett litet glas juice om dagen vara ett bra sätt att öka sitt intag och få i sig de vitaminer och mineraler som vi behöver.

Juice och hälsa

7 av 10 Almedalsbesökare anser att juice är nyttigt. Tidigare forskning visar också att juicedrickare överlag äter mer hälsosamt än de som inte dricker juice. (2) Och nyttigt är det! Ett litet glas juice om 1,5 dl ger oss 50 % av det dagliga behovet av C-vitamin.

Fakta om enkäten

Resultaten bygger på en enkät genomförd på Visbys gator bland Almedalsbesökare den 3 och 4 juli. Totalt svarade 411 personer på enkäten.

(1) Official Journal of the European Union. Directive 2012/12/EU of the European Parliament and of the Council. Tillgänglig här: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2012:115:0001:0011:EN:PDF

(2) Exempel som illustrerar hur juice kan vara ett enkelt sätt att öka sitt dagliga intag av frukt och grönsaker och varför juicedrickare är mer benägna att konsumera mer hela frukter och grönsaker än de som inte dricker juice:

En studie publicerad i tidskriften Proceedings of the Nutrition Society och som analyserade juicekonsumtionen i ”UK National Diet and Nutrition Survey” (NDN 2008-2010) fann att: ”Juicedrickare åt mer frukt och grönsaker än de som inte konsumerade juice och hade större chans att uppnå målet om att äta fem frukter och grönsaker per dag.” Gibson, S. (2012) Fruit juice consumption in the National Diet and Nutrition Survey (NDN 2008-2010): associations with diet quality and indices of obesity and health. Proceedings of the Nutrition Society, 71, sid. E232.