– läs vad Juiceföreningen och nutritionsexperten Elisabet Rytter har för svar på fyra vanliga myter om juice.

Juice är en bra näringskälla i den dagliga kosthållningen, inte minst när endast 20 procent av svenskarna når det rekommenderade intaget av 500 gram frukter och grönsaker per dag. Men när sockerdebatten är hetare än någonsin, har juicen hamnat i rampljuset som en så kallad sockerfälla och därmed har flera myter om juicen etablerats som sanningar. Svenska Juiceföreningen reder, tillsammans med nutritionsexperten Elisabet Rytter, ut dessa myter och påminner om juicens goda egenskaper:

Myt 1: Juice innehåller tillsatt socker

Juice får aldrig innehålla tillsatt socker. Det är förbjudet enligt EU-regler.  Juice kommer direkt från frukten som den har pressats från och får inte heller innehålla några andra tillsatser. Fruktjuice innehåller naturligt cirka 10 procent socker, de återstående 90 procenten är vatten, vitaminer (t ex C-vitamin), mineraler och andra nyttiga växtämnen. ”Varför många tror att juice innehåller tillsatt socker beror troligen på att man blandar ihop tillsatt socker med naturligt förekommande socker.”

Myt 2: Juice har ett högt GI-värde

Juice har ett lågt GI-värde (glykemiskt index). Värdet för till exempel apelsinjuice är ca 50, vilket bara är något högre än värdet för apelsin. Apelsinjuice innehåller 9 % sockerarter, varav 27 % är druvsocker, 29 % fruktsocker och 44 % sackaros. Fruktsocker har lägst GI av alla sockerarter. ”Det betyder inte att man ska överkonsumera juice. Vår rekommendation är att man dricker ett litet glas juice per dag.”

Myt 3: Juice ingår inte i en hälsosam kosthållning

Forskningsstudier visar att personer som dricker juice överlag äter mer hälsosamt än personer som inte dricker juice. ”Till exempel kan man se att personer som dricker juice också äter mer frukt och grönt. Juice är alltså inte en markör för dåliga matvanor utan snarare motsatsen.”

Myt 4: Barn bör undvika att dricka juice eftersom det innehåller så mycket socker

”Vi vet att många barn idag inte får i sig tillräckligt med frukt och grönsaker. Plockar man då bort juicen från barnens kost blir näringsintaget av viktiga vitaminer och mineraler från frukt och grönt naturligtvis ännu sämre för dessa barn.” Forskning visar att barn som dricker juice också äter mer frukter och grönsaker än barn som inte gör det. Att dricka juice kan hjälpa barn att vänja sig vid smaken av frukt och grönsaker, vilket i sin tur kan leda till sunda matvanor i framtiden.

Ladda hem hela pressmeddelandet här